Wednesday, May 9, 2007

Zombie Pusat Bandar Puchong


"Tak lama sangatkan awak buat video macam ni? 8 minit jer takde la lame sangat. Awak pon mesti dah ade templatekan? Tukar gambar ni dengan tu je. Awak pakai software ape eh?"


Ya tidak susah, sebabnya saya memang jenis yang boleh mengadap di depan komputer 24 jam buat kerja-kerja video ini. Tetapi mendengar kata-kata 'template' itu membuatkan saya rasa kurang senang. Ya mungkin ada 'template' tetapi kalau semuanya harus ditukar maknanya, seperti buat dari awal semulalah, jadi 'template' itu tidak membantu sebanyak mana. Kalau gambar-gambar dan grafik yang diberikan kepada saya semuanya 'low quality' maknanya saya kena perbaiki dan buat yang baru jugalah kan?


Harga mahu yang murah, kualiti mahu yang terbaik, hendak 'preview' dalam masa yang cepat. "Wah! ape ingat aku 'Mac G5' atau pakai enjin Skyline turbo letak nitro sekali?" Tetapi hendak buat macam mana, pelanggan selalunya betul, mahu tidak mahu, kenalah terima juga. Doa saya biarlah yang ini bayarannya tepat pada masanya. Sakit hati yang amat sudah menunggu bayaran-bayaran yang sudah berbulan-bulan lamanya, kalau dikira semula tempoh ketika mendapat bayaran, seperti tidak berbaloi membuat dan menerima 'job' berkenaan pada awalnya. Hingga hari ini pun, banyak lagi yang belum saya terima, sebabnya asalnya 'job' itu berusan dengan rakan. Nanti jika ditekan-tekan, lain pula jadinya sampai boleh membawa kepada pergaduhan. Menyuruh untuk faham situasi mereka. Habis, situasi saya bagaimana? Letak di mana? Celah ketiak? Itu periuk nasi saya, kalau tidak ditekan, tidak berasaplah periuk saya.


Pernah dahulu ketika saya makan gaji, berusuan dengan syarikat besar yang mahu membuat 'Corporate Video'. Nasihat saya, jangan dibuat urusan sebegini. Al-kisahnya pada peringkat pertama hingga selesai semua video berkenaan, ditunjukkan kepada bossnya, ditukar pula kehendaknya dari 'Corporate Video' mahu ke 'Product Video'. Tidak mengapa, boleh saya terima kerana pada asalnya ada kesilapan informasi mengenai kehendak boss itu. Jadi peringkat seterusnya, boss berkenaan mahu saya datang ke pejabatnya untuk saya edit di depannya. Bekerjalah saya di bilik mensyuaratnya dengan skrin besarnya dan hanya 'laptop' peneman menyudahkan kerja saya. Saya agak kerenah bila tiba bahagian membuat kerja dengan menggunakan komputer yang boleh melambatkan proses kerja saya. Pada peringkat awal, boleh lagi saya terima akan cara begini. Tetapi kalau sudah berhari-hari membawa kepada minggu, mendengar arahan tuan punya syarikat mahu video ini begini, ditukar kepada begitu. Sakit hati yang amat. "Mana pendirian kau ini! Sekejap begini, sekejap begitu, mana satu yang kau hendak!" Jadi kebebasan tidak ada pada saya. Jalan cerita semuanya terletak pada tuan punya syarikat. Jadi hasilnya sebuah 'product video' yang saya sendiri tidak mahu mengaku yang saya membuat video ini. Tetapi memandangkan tuan punya syarikat ini baik orangnya, tidak mengapalah, tetapi tetap saya tidak mahu mengaku yang video itu hasil kerja saya.


'Job video' yang baru ini membuat saya kembali ke zaman MMU dahulu, lama sudah saya tidak kembali ke zaman tidak tidur berhari-hari ini, tetapi memandangkan 'client' mahu 'preview' dalam masa terdekat, jadi hampir 3 harilah saya tidak tidur. Walaupun videonya 8 minit sahaja, dari awal perbincangan, saya sendiri lihat seperti tidak banyak yang perlu saya lakukan, tetapi bila sudah mula edit, YaAllah, kenapa tidak habis-habis saya rasakan, banyak yang amat rasanya. Jadi hari ini saya berkesempatan membalas tidur-tidur saya. Seperti saya balas tidur-tidur saya ketika di MMU dahulu.


"Mamak! bagi Tongkat Ali Power Root satu! Kasi ade kick sikit!"

No comments: