Saturday, May 5, 2007

Cita-citaku Inspektor Polis


"Mane manager kau? Suruh die jumpe aku skarang!..... Lu kenal gua siape?.. ni kawan-kawan gua ni nak minum, lu tanye laa ape die nak minum."
Itu antara kata-kata yang biasa saya dengar dari teman sekampung saya ini yang kini bergelar Inspektor. Ayat "trademarknya", "Mane manager kau?" Saya tidaklah berniat nak memalukan teman rapat saya yang satu ini. Tapi cuma ingin berkongsi akan sikap-sikap sesetengah anggota polis di bumi Malaysia. Abang ipar saya pun Chief Inspektor, tetapi tidak seperti yang seorang ini.



Kadangkala itu, ada juga saya ikut si Inspektor dan rakan-rakan saya ini lepak minum, tidaklah selalu, sebabnya mereka ini biasa buat benda yang saya tidak pernah saya lakukan, saya pula bukan jenis yang itu, jadi kebanyakkannya bila di ajak ke tempat sebegini saya tarik diri lebih dahulu, Al-kisahnya saya ada 2 orang rakan yang kini bekerja sebagai polis, satunya Inspektor dan seorang lagi itu sebagai Prebet biasa sahaja. keduanya telah lama pun saya kenal. Si Inspektor ini dahulunya bersekolah agama, memang cukup didikannya lain pula dengan yang satu lagi, bersekolah biasa. Si Prebet ni pula dahulunya memang terejal adanya. Jadi karakter yang berdua ini memang bertentangan dizaman sekolah dahulu. Seingat saya, si Inspektor ini lebih dahulu meminta untuk menjadi pegawai polis. Lebih kurang 6 bulan jurangnya yang si Prebet ini diterima bekerja. Tapi apa yang terjadi berikutnya, bertentangan sekali lagi, si Inspektor yang dahalu, berpendidikan dan baik perwatakannya menyapu semua sifat dan sikap yang ada pada si Prebet ini, sebaliknya juga jadi pada si Prebet ini. Sudah bertukar pula jadinya. Saya nak bercerita akan perilaku si Inspektor ini. Saya tidak tahu sama ada kebanyakkan anggota polis seperti teman saya yang satu ini atau tidak. Wallahualam. Baru saja diterima sebagai pegawai polis, dia dah mula tunjuk taring. ditempatkan pula di ibu kota, memang cantiklah bagi dirinya. Habis semuanya dilanggar. dia tidak menunggu orang memberi, tetapi dia sendiri yang mencari, seperti biasa, keluarlah ayatnya "Mana manager kau?" Saya sebagai teman rapat, dapat menegur mana yang mampu sahaja, sebabnya saya sendiri juga tidaklah sebaik mana. Ada juga saya tegur caranya sebagai Inspektor, tetapi tidak tahulah dia dengar atau tidak. Terlalu banyak salah guna kuasa yang berlaku. Dan yang paling saya ingat, pernah terpampang di surat khabar kes teman saya ini. Tetapi tidak disebut akan namanya. Si Inspektor dan seorang anggotanya cuba menyamun di rumah kongsi pekerja Indonesia. Jadi keluarlah senjata si Inspektor yang ditujukan khas untuk pekerja-pekerja tersebut. Tetapi sebaliknya yang terjadi, pekerja ini bertindak balas, ramailah mereka mengepung kedua anggota ini. Apalagi di terajang tumbuklah kedua anggota polis ini, yang cantik dimata Inspektor ini, dia berjaya lepas lari. Tanpa segan, dia tinggalkan anggotanya yang seorang itu. Teruklah anggota itu dikerjakan. Seperti yang tertera dalam akhbar, anggota polis terbabit dipukul hingga dimasukkan ke ICU. Teman saya ini tidak ada apa yang berlaku. Memang cantiklah cara begitu. Kisah salah guna kuasa yang lain, ini keluar dari mulutnya sendiri, kalau tipu akan teman saya ini, ditipulah saya gamaknya. Disekitar beberapa kawasan di Kuala Lumpur ini sahaja katanya, dia menjaga beberapa kepala Tauke VCD, sebabnya si Inspektor ini gemar yang amat membuat serbuan di kedai-kedai VCD ini. Jadi rumusannya, tauke-tauke ini terpaksa menyogoknya. Dari apa yang saya dengar dari mulutnya, satu kepala boleh mencecah dari RM 800 hingga ke RM 1000 ke atas setiap bulan. Lebih kurang 10 kepala adanya teman saya ini ada di bawah jagaannya. Memang atas angin sahajalah pendapatan teman saya yang satu ini. Mungkin atas sebab darah muda pada teman saya ini, sikapnya menjadi-jadi. Kalau begini caranya setiap pegawai polis yang berjawatan. Susahlah jadinya. Hendaknya tidak begini adanya. Tetapi tidak tahulah.


Saya rasa kalau begini, hendak juga saya cuba di kedai mamak di Kuala Lumpur ini, "Mamak! meh sini! Mana manager kau?, Panggil die sini, aku nak makan free ni, kau punye nasi goreng ayam je harga dah double. aku taknak bayar! taktau, taktau, taktau,!


No comments: