Saturday, May 5, 2007

Penyanyi No 1 Malaysia! Fuyoh!


Fook! Fook! Fook! Saya ada menonton rancangan di RTM 1 tadi, tidak ingat pula apa rancangannya. Saya ada juga terbaca tajuk berita di Utusan Online mengenai Ina dan Mawi. Al kisahnya tepat pada waktu saya menonton RTM 1 tadi, Ina baru hendak bermula menyanyi. Saya tidak mahu tahu bagaimana dia boleh mempunyai lagu sendiri, dan saya juga tidak mahu tahu bagaimana dia boleh berada dipentas itu pada awalnya. Tajuk lagunya saya tidak ingat, tetapi suaranya, Fuyohhhhhh! Apa kau ingat kau tengah menyidai kain baju dekat belakang rumah di kampung? Kau gila ke? Aku yang gila? Saya pula yang malu bukan kepalang melihat wanita yang seorang ini menyanyi di atas pentas. Ya saya tahu, kita diajar untuk ada keyakinan pada diri sendiri. Saya juga seperti sedia maklum yang keyakinan Ina ini berada ditahap yang tinggi. Tetapi keyakinan wanita seorang ini tidak kena pada tempatnya. Saya sendiri boleh merasakan yang dia sendiri sedar yang sememangnya dia tidak boleh menyanyi. Mengapa harus memalukan diri sendiri sebegitu rupa?


Saya jugak pelik mengapa pihak RTM boleh membenarkan penyanyi yang tidak mempunyai kualiti berada dirancangan mereka atau pun ianya pilihan penonton semata. Tidak mengapalah, tetapi saya tidak faham mengapa penonton Malaysia mahupun RTM sendiri boleh mengakui atau mengiktirafkan wanita dari negeri kelahiran saya ini bergelar penyanyi?... Ah! Pelik sungguh industri musik Malaysia ini.


'Mamak! aku ingat kalau kau nyanyi untuk aku lagi cantik la... itu lagu Hindustan pun bole la!...."

No comments: