Saturday, May 5, 2007

Tolonglah pandang belakang


Baru- baru ini saya berkesempetan menonton filem Jangan Pandang Belakang arahan Ahmad Idham. Cerita yang boleh dikatakan menarik. Ada juga adegan-adegan yang membuat saya terkejut. Tetapi saya bukan mahu membincangkan jalan cerita yang terpampang di skrin dihadapan saya. Tetapi ingin menceritakan jalan cerita yang berlaku di dalam panggung wayang ketika tayangan dijalankan.
Tanggapan pertama saya, mengapa kebanyakkan penonton melayu berlakuan sebegini. Tidak dinafikan panggung ketika itu penuh dengan penonton, dan saya juga yakin yang semuanya melayu majoritinya. Sebelum wayang bermula, sudah timbul rasa tidak enak. Selang 4 kerusi ke kanan saya sudah ada rancangan radio terhangat yang baru. One Utama FM gamaknya. 2 wanita, satu lingkungan 20an dan satu lagi lewat 30an. Bukan main rancak berbual kalah Farah Fauzana. Tetapi tayangan belum bermula, jadi saya diamkan saja. Barangkali bila mula tayangan tamatlah siaran radio itu. Sangkaan saya meleset. Bermula saja tayangan, ayat yang mula-mula terpacul dari mereka berdua. "Eh ni kampung kat mane ni? Aku rasa macam kat Perak je. Eh bukan-bukan". Ewah, awal-awal sudah soal selidik tempat dalam hati saya terfikir. Tidak mengapa saya diamkan lagi. Di sambungnya lagi dengan soalanyang bukan-bukan. Teman di sebelah saya berdehem kuat agar mereka faham-faham sendiri. Tetapi tidak diendahkan. Jadi sepanjang lebih kurang 30 minit, berlangsunglah radio mereka tanpa henti. Hendak dijadikan cerita pula, lebih kurang 7 sekawan satu barisan di depan saya pun macam di warung kopi. Ada sahaja jawapan yang keluar dari mulut mereka. sudahlah yang di kanan macam deejay radio yang di depan pula macam sedang minum kopi sambil bersembang. Telinga saya sudah terbakar. Hati memang membaralah. Lantaklah. Keluar juga kata-kata dari saya, saya tujukan khas untuk kakak-kakak di sebelah kanan saya. Tapi dengan nada yang agak baik sedikit. Tidak mahu dikata kurang ajar. Lalu, "Kak, apa kata akak diam sikit. Boleh tidak?". tetapi kata-kata itu tidak berkesan. Terus jawapan daripada kakak itu. "Eh ni kat Bangsarkan?.. Haa betul laa... tu maybank tu. aku kenal maybank tu... tapi apsal diorang nak kene ambik gambar kat atas bangunan eh?" Ohhh, menyirap bukan kepalang jadinya. Selang beberapa minit pula, yang didepan pula menjawab pertanyaan si pelakon asal cerita, "DVD? Haa aku ade DVD kat umah aku, kau nak cerita ape? Semua ada..." disambut dengan gelakan rakan-rakan mereka. Saya yang sudah sememangnya membara terpacul suara yang saya rasa satu panggung boleh dengar, keluarlah kata, "Hoiiiii!!! Nak bercakap pegi kedai kopi laaaa!!!!!!!! Kecoh nak mampus!!!!!!!! Tap! diam kesemuanya, puas hati saya. Memang yang didepan saya diam jadinya. Lega sedikit. Tetapi yang lain jadinya, saya tidak faham kenapa kebanyakkan orang melayu memang begini sikapnya. Kakak-kakak deejay radio tu membalas dengan cara mereka. Bila mereka terbatuk sikit, mereka kata "Eh jangan batuk, nanti ade orang tak boleh fokus" lepas itu keluar lagi "Jangan cakap kuat-kuat, nanti ade orang marah". Saya pun tidak faham mengapa ada orang berperangai sedemikian, hendak kata dari kampung tak pernah tengok wayang. Saya ini datang dari hulu kampung, tidak begitu pun sikapnya. Habis sampai penghujung wayang kakak-kakak deejay itu "menganjing" saya. Biarlah kau dengan buah dada kau.


Memang tawar hati menonton cerita melayu lagi. Kerana saya tahu, penonton sebeginilah yang akan saya dapat setiap kali saya menonton. Bukan sekali dua tetapi setiap kali ini pernah terjadi. Bosan jadinya. Saya bukanlah menyalahkan semuanya. Saya tahu mereka juga bayar untuk menonton wayang. Tetapi diawal wayang sudah diingatkan janganlah menjadi pencerita cerita atau berlakon macam deejay radio. Paling kurang pun berilah rasa hormat sikit pada penonton yang lain. Kalau betul pun nak bercerita panjang lebar, beli sahajalah vcd, tonton di rumah. Bolehlah awak-awak semua bersembang sambil memasak ke. Sambil berasmaradana ke, Tiada siapa yang kisah. Sampai ada satu ketika, teman saya pernah terkena. Dia menonton wayang bersama temannya dari luar negara. Al kisahnya terjadilah seperti mana yang terjadi pada saya di panggung wayang. Sehabisnya cerita, si "Mat Salleh" ni pun bertanya. "Is this the way you, Malaysian watching movie? Talking all the way? Gamaknya tak terjawablah teman saya yang satu itu. Saya sendiri pun tidak faham. Kalau saya dan penonton yang lain boleh diam ketika menonton. Mengapa orang seperti kakak-kakak deejay dan sekawan manusia di depan saya tidak boleh melakukan perkara yang serupa. Tidaklah maksud saya diam sepanjangnya. Kalau ada adegan yang membuat tertawa dan terperanjat lainlah kisahnya. Ini kalau setiap adegan ada soalan dan jawapannya, Macam kedai kopi lah jadinya.


"Mamak Nescafe Ais kurang manis satu! Itu ais jangan taruk, itu nescafe juga jangan taruk. Kurang manis tau"


No comments: