Saturday, May 5, 2007

Cicak-Man is not the man!


Pertama sekali, Tahniah kepada KRU kerana membawa dunia perfileman Malaysia kepada satu 'level' yang baru. Saya tidak menonton filem ini di panggung wayang kerana takut akan dikecewakan dengan mutu 'CGI'nya. Sebagai seorang yang berlatar belakangkan '3D graphics', saya semestinya mengharapkan sesuatu yang bermutu pada '3D environment'nya. Saya menonton DVD Cicak-man di rumah hasil pinjaman dari seorang rakan.

Tanggapan awal permulaan cerita ini. Saya kagum dengan kualiti '3D'nya. KRU berjaya menaikkan mood filem ini. Tetapi perasaan kecewa lebih menguasai perasaan bangga apabila menonton filem ini hingga ke hujungnya. Jalan ceritanya adalah jalan cerita yang paling dasyat pernah saya lihat. Tewas Yusof Haslam begini. Watak-watak dalam filem ini pun lebih banyak yang menyakitkan hati, Watak Aznil itu cukup membengangkan kepala otak. Watak Adlin dan AC Mizal juga agak mengecewakan. Saya ada juga ada terlibat dalam pembikinan filem ini. Itu pun di pertengahan penggambaran. Jadi saya berpeluang melihat set dan kostum yang digunakan. Kostum hero si Cicak-man sahaja sudah mengecewakan. Jika KRU mampu untuk menghasilkan lebih 70-80 peratus '3D effects' dalam filem ini yang saya sendiri tahu, kosnya pasti jutaan ringgit. Mengapa tidak dilaburkan kepada kostum yang lebih bermutu. Alang-alang, berilah lebih keutamaan kepada kostum si hero ini. Ini tidak, apabila lihat dengan lebih dekat kostum ini, sangat mengecewakan, dan dalam filem juga kita bole lihat, kualiti kostumnya tidak berapa elok. Berbalik kepada jalan cerita filem ini. Sepanjang menonton filem ini, saya sempat ke dapur sebentar, masuk ke bilik berbual di telefon sebentar, kerana perasaan bosan yang lebih menguasai. Saya ada juga dengar khabar angin mengatakan skrip asal filem ini ditolak oleh Finas. Tetapi mereka telah menukar dengan skrip yang baru, dan Finas meluluskannya, tetapi mereka mulakan penggambaran dengan skrip lama yang telah ditolak oleh Finas pada awalnya. Benar atau tidak, Wallahualam. Jadi kesimpulannya, nasib baik saya tidak menonton di panggung wayang, jika tidak, sudah pasti makian yang akan keluar di dalam panggung nanti. Cuma bahagian efeknya sahaja, yang boleh dibanggakan. tahniah kepeda krew KRU, saya juga yakin efeknya tidak disempurnakan dengan 100 peratus oleh pihak KRU kerana saya tahu mereka mampu untuk melakukan lebih baik dari itu.

Saya sedar, saya tidaklah mampu untuk membuat filem sedemikan rupa, tetapi saya cuma bersuara daripada mata pandangan seorang penggemar filem dan pengguna. Alangkah elok kalau teknologi KRU itu digabungkan dengan idea cerita Afdlin Shauki atau pun Yasmin Ahmad, pasti akan terhasil satu filem yang bermutu tinggi. Tidak mustahil bukan?

"Mamak! Ini macam lu pasang itu tamil filem laa, baru layan dengar sound effect die." Thank you mamak!"

No comments: